Jak wybrać plecak? Infografika ShopaAlike

Który plecak wybrać, jak go nosić i co warto na ten temat wiedzieć

(Po)waga wiedzy ciąży na plecach uczniów od dawna. A wypchane książkami plecaki i tornistry od zawsze są symbolem powrotu do szkoły dzieci i młodzieży. Badania wykazały, że dzieci powinny nosić plecaki, których waga nie przekracza 30% wagi ciała. Mimo nowej strategii w europejskiej edukacji, nastawionej w znacznej mierze na różne cyfrowe technologie i rozwiązania, liczba przeciążonych plecakami dzieci w polskich szkołach utrzymuje się na zbliżonym poziomie od lat. W przygotowanym przez nas niniejszym przewodniku dowiesz się, jak ograniczyć złe nawyki i nadmierny ciężar plecaka najmłodszych miłośników wiedzy. Bo przecież najlepiej jest, kiedy wiedza nie ciąży! Zwłaszcza na plecach.

JAK SPAKOWAĆ PLECAK?

Zrób tak, żeby łączny ciężar tornistra nie przekraczał 15% masy ciała. Do rozłożenia ciężaru przyborów oraz materiałów szkolnych użyj wszystkich możliwych komór i kieszeni. Pamiętaj o tym, żeby w plecaku znalazły się tylko niezbędne tego dnia rzeczy. W razie potrzeby, najcięższe przedmioty czy książki można zostawić w szkole w szafce lub w szatni; każda szkoła ma obowiązek zorganizowania uczniom takiego miejsca.

JAK NOSIĆ PLECAK?

Plecak należy nosić na obu ramionach. Szelki plecaka powinny być ustawione symetrycznie i mieć taką samą długość, żeby równomiernie rozłożyć ciężar, a także by unikać przeciążenia jednego ramienia. Przy podnoszeniu tornistra z ziemi, należy trzymać proste plecy i mieć ugięte kolana. Warto wykorzystać też uchwyt do zawieszenia plecaka, przez co łatwiej będzie się go zdejmować i zakładać.

JAK WYPOSAŻYĆ PLECAK?

Wykorzystaj pełnię możliwości, jakie daje plecak. Chodzi tu zarówno o dodatkowe akcesoria, jak też o niewidoczne na pierwszy rzut oka udogodnienia, takie jak na przykład zawieszka na klucze. Jednym z najważniejszych gadżetów gwarantujących bezpieczeństwo są odblaski (czasami wbudowane już w plecak), które zapewniają dobrą widoczność o poranku, wieczorem i podczas złej pogody.