E-commerce w Europie
stan obecny, trendy, szanse
Latem 2017r. zespół Shopalike zapytał 100 ze swoich partnerskich sklepów w 13 krajach Europy o ich punkt widzenia na stan, główne trendy i szanse dla rynku e-commerce w Europie. Podczas gdy większość sklepów pochodziła z branży modowo-obuwniczo-tekstylnej (58%), oraz wnętrzarskiej (26%), w badaniu wzięli udział także przedstawiciele innych branż (kosmetyki, zdrowie i uroda; biżuteria; zabawki; czy sport i outdoor). Próba była zróżnicowana także pod względem wielkości sklepów (45% z nich posiada w ofercie między 1001 i 10000 produktów, 33%- ponad 10000, a 20% od 1 do 1000). Poniżej przedstawiamy wyniki badania.
Zadowoleni i optymistyczni
Wyniki pokazują, że znakomita większość sklepów jest umiarkowanie zadowolona (56%) lub zadowolona (31%) z obecnego stanu rynku w swoim kraju. Większość z nich także optymistycznie (52%) lub umiarkowanie optymistycznie (26%) ocenia jego dalszy rozwój.

Jak bardzo jesteście Państwo zadowoleni z ogólnego stanu rynku e-commerce w Waszym kraju?

  • niezadowoleni
  • raczej niezadowoleni
  • umiarkowanie zadowoleni
  • zadowoleni
  • bardzo zadowoleni

Na ile optymistycznie oceniacie Państwo ogólny dalszy rozwój rynku e-commerce w Waszym kraju?

  • pesymistycznie
  • raczej pesymistycznie
  • umiarkowanie optymistycznie
  • optymistycznie
  • bardzo optymistycznie
Bariery rynkowe
Obecność dużych międzynarodowych graczy to obok otoczenia prawnego i podatkowego główna bariera utrudniająca prowadzenie biznesu e-commerce w największym stopniu. Jeśli zaś chodzi o czynniki powstrzymujące konsumentów od dokonywania zakupów online, respondenci wskazują na bezpieczeństwo płatnośći, brak fizycznego kontaktu z produktem, czy brak odpowiedniej komunikacji ze sklepem przed i po transakcji.

Jakie znaczenie w utrudnianiu prowadzenia Państwa biznesu w Waszym kraju mają poniższe czynniki?

  • nieznaczące
  • raczej nieznaczące
  • umiarkowanie znaczące
  • znaczące
  • bardzo znaczące

Które z poniższych czynników mają największe znaczenie w powstrzymywaniu konsumentów od dokonywania zakupów online w Waszym kraju?

  • nieznaczące
  • raczej nieznaczące
  • umiarkowanie znaczące
  • znaczące
  • bardzo znaczące
Komunikacja z millenialsami
Tzw. millenialsi, lub pokolenie milenijne to dla sklepów ważna grupa docelowa, do której starają się dotrzeć korzystając ze zróżnicowanych narzędzi marketingowych (86% wskazało na rozbudowaną obecność w social mediach, za którą znalazły się marketing treści , dedykowane kampanie displayowe oraz współpraca z influencerami). Tylko 37% sklepów posiada własną aplikację. Jeśli chodzi o użycie social mediów, króluje Facebook (90% sklepów deklaruje jego użycie), Instagram (76%) i Twitter (41%).

Które z poniższych rozwiązań (jeśli w ogóle) stosujecie Państwo w komunikacji z tzw.pokoleniem millenialsów?

  • Zastosowanie
  • Brak zastosowania

Z których kanałów korzystacie Państwo by przyciągać uwagę tzw. pokolenia millenialsów?

  • Zastosowanie
  • Brak zastosowania
Trendy
83% respondentów uważa, że ich rynek podąża za obecnymi trendami. Jeśli zaś chodzi o ich własną innowacyjność, większość wprowadziła lub planuje w najbliższych trzech latach innowacyjne metody płatnośći (70%), rozszerzenie działalności na kanał offline (70%), wykorzystanie big data (65%), nowe opcje dostawy (64%). Tylko 37% używa lub planuje wdrożyć chatboty.

W jakim stopniu rynek e-commerce w Twoim kraju podąża za obecnymi trendami?

  • w ogóle nie podąża
  • raczej nie podąża
  • umiarkowanie podąża
  • podąża
  • całkowicie podąża

Czy korzystacie Państwo (lub planujecie zacząć w najbliższych 3 latach) z (% odpowiedzi twierdzących):

  • innowacyjnych metod płatności
  • obecności w kanale online, jak i offline
  • Big data
  • nowych opcji dostawy
  • chatbotów
Operacje transgraniczne
72% ankietowanych sprzedaje za granicą, 50% promuje się aktywnie na zewnętrznych rynkach. Wśród barier utrudniających ekspansję zagraniczną, najczęściej wskazywano trudności z logistyką dostaw, silną konkurencję na rynku zagranicznym oraz adaptację strony do innych języków. Zbyt restrykcyjne przepisy oraz problemy związane z przewalutowaniem wydają się mieć mniejsze znaczenie.

Które z poniższych barier mają największe znaczenie w kontekście rozpoczęcia sprzedaży za granicą?

  • nieznaczące
  • raczej nieznaczące
  • umiarkowanie znaczące
  • znaczące
  • bardzo znaczące
Opinia
Do góry