KOBIETY
MĘŻCZYŹNI
DZIECI
BUTY
SPORT
MEBLE
DOM
ELEKTRONIKA
WYPRZEDAŻ
WIĘCEJ KATEGORII
Kliknij na wybrane państwo, aby zobaczyć dane na jego temat.
Według badania ShopAlike, Polska na arenie europejskiej znalazła się na 5 miejscu pod względem eksportu swoich dóbr kultury. Pierwsze miejsce w tej kategorii bezkonkurencyjne zdobyła Wielka Brytania, drugie Niemcy, a trzecie Francja.
Bilans został wyliczony jako różnica dochodów z eksportu i wydatków na import dóbr kultury w euro. Na pierwszym miejscu w Europie jest Wielka Brytania, która eksportuje więcej niż importuje, dzięki czemu jej bilans jest pozytywny, wynosi 4,290 mld €. Na drugim miejscu są Niemcy (+ 903 mln €), a na trzecim Polska (684 mln €). Stawkę zamyka Szwajcaria, której bilans z obrotu dóbr kultury wynosi 1,263 mld €.
Eksport dóbr kultury z Polski i Niemiec
Z danych statystycznych Unii Europejskiej na temat międzynarodowego handlu dobrami kultury wnioskujemy, że pod względem eksportu Niemcy znalazły się na drugim miejscu, eksportując dobra o wartości 5,57 mld €. Polska jest niedaleko za nimi na piątym miejscu, zarabiając na eksporcie tych dóbr 2,38 mld €.
Wśród niemieckiego eksportu dominują książki (25%), media audiowizualne (19,5%), sztuka (13,2%) i filmy (13,3%). Zaskakujący jest fakt, że eksport niemieckiej prasy (10%) jest dopiero na piątym miejscu w stosunku do innych dóbr kultury.
Także w polskim eksporcie dominują książki (z udziałem na poziomie 35%) - to o 10 punktów procentowych więcej niż w przypadku Niemiec. Polska eksportuje także więcej mediów audiowizualnych (26,30%) i filmów (22%). Natomiast Niemcy mają nad nami dużą przewagę pod względem eksportu sztuki (19,5%, w Polsce zaledwie 2,4%).
Import dóbr kultury do Polski i Niemiec
Pod względem importu Niemcy znajdują się na drugim miejscu w Europie (4,67 mld €) , podczas gdy Polska jest na siódmym (1,35 mld €) Niemcy importują najwięcej kinematografii (28,5%), książek (23,6%), mediów audiowizualnych (14,5%) oraz instrumentów (11,3%). Do Polski sprowadzamy najwięcej mediów audiowizualnych (31,9%), filmów (28,5%) i książek (28,4%).